Sis consells de Ferran Adrià per a emprenedors

dimecres, d’abril 17, 2013 0 Comments

"Si un no es transforma és mort, perquè per durar en un negoci és necessari avançar-se al pensament dels altres i ser únic". Aquest consell és de Ferran Adrià, considerat el millor xef del món entre 2005 i 2009.

El creador de 'El Bulli' (restaurant més destacat del món durant cinc anys) es troba en una gira anomenada 'Junts per transformar', i que té com a objectiu difondre la importància de la innovació, la creativitat i les noves tecnologies com a motors del progrés empresarial.


Adrià, a més de cuiner és un important referent per als emprenedors per la seva creativitat. Al llarg de les seves xerrades per tot el globus ha deixat sis importants principis que reflecteixen la seva forma de treball, i que són aplicables a qui vulgui llançar la seva pròpia empresa.



1. Passió"La passió pel que fas és imprescindible. Si no la tens, oblida't de tota la resta", va assegurar Adrià en una xerrada a la Corunya recollida per Orlando Cotado. No obstant això, la passió per si sola no serveix de res: cal acompanyar-la d'esforç, treball i tenir molt clar l'objectiu. En aquest punt també és important l'ambició, bàsica per aconseguir alguna cosa gran. L'objectiu d'Adrià era canviar el model de restauració, crear una nova cuina.


2. Risc"Cal arriscar, però controlant en la mesura del possible". El risc és bàsic per ser creatiu, i cal assumir que es poden produir errors. Hi ha idees que poden no portar enlloc, però no s'ha de considerar temps perdut, sinó que a partir d'elles podem haver descobert altres idees o aprendre noves coses.


3. Llibertat"Diverteix-te i no busquis l'èxit, sinó la felicitat". La llibertat, fins i tot l'anarquia, són importants per Adrià, però sempre que es parteixi d'un ordre i una planificació. Mai se sap a on pot portar una idea, de manera que recomana "estirar el fil". Un plat nou neix de processos de creació de vegades complexos, que tenen un procés de reflexió que ve d'altres plats o d'altres idees.


4. Ètica"Has de crear per a la gent, no per a tu. Si guanyes molts diners i no ho inverteixes en un llegat per a la gent de què haurà servit?". L'ètica, la importància dels valors, és l'únic punt que no es qüestiona Adrià.


5. Humilitat i generositatEl Bulli va muntar cursos per cuiners per finançar-se en èpoques de vaques magres. No obstant això, el cuiner català va confessar que el major benefici d'aquests cursos, al final, va ser poder aprendre dels seus alumnes, que eren des cuiners professionals a amateurs del sector. Per això, Adrià recomana ser humil per poder aprendre de qualsevol.Quant a la generositat, és la que l'ha portat a desenvolupar la Bullipedia, un projecte d'Arxiu Creatiu Gastronòmic que pretén emmagatzemar totes les creacions gestades al Bulli durant 30 anys.


6. CreativitatI l'objectiu de final és desenvolupar la creativitat al màxim. "Moltes empreses saben han de fer, però no ho fan", adverteix Adrià. Cal ser capaç de transformar constantment, replantejar l'origen de les coses, per ser veritablement creatiu. Les preguntes per què ...? i ¿i si ...? són les dues principals eines d'innovació que existeixen. "Cal entendre que no només en la NASA es creen coses impressionants sinó que des d'una petita carnisseria de barri es poden desenvolupar conceptes sorprenents", assegura."L'èxit és efímer. Aquesta societat devora els triomfadors", sentència Adrià, que en la seva gira mundial, iniciada el 2010 juntament amb Telefónica, ha visitat ciutats com Barcelona, ​​Nova York, Munic, Lima, Buenos Aires, Londres, Pequín o Santiago de Xile.

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.